راهنمای جامع کپشن نویسی در شبکه های اجتماعی

ما با یک مقاله راهنمای جامع کپشن نویسی در شبکه های اجتماعی برگشتیم.

با مدیر هاب همراه باشید.

یکی از راه های بازاریابی اینترنتی کپشن نویسی است.

در واقع کپشن ها (Caption) یکی از موارد نشان دهنده ی شخصیت برند شما می باشند از این رو از اهمیت بالایی برخوردار هستند که سبب جذب مخاطب شده و برای بیشتر کسب و کارهایی که در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند مشتری را به دنبال خواهند داشت.

اهمیت کپشن

احتمالا اکثر شما با پست هایی در شبکه های اجتماعی روبه رو شده اید که هیچ گونه کپشن و توضیحی در زیرشان وجود ندارد و همین امر سبب شده است تا شما این پست ها را مشاهده ننمایید و یا در اینستاگرام این نوع پست ها را فالوو نکنید. بنابراین اگر خود شما هم محتواهای تصویری خود را در شبکه های اجتماعی بدون نوشتن کپشن منتشر کنید بقیه افراد نیز همچنین حسی را به پست های شما خواهند داشت و قطعاً شما فرصت جذب مخاطبین در شبکه های اجتماعی و درگیر کردن ‌فالوورها در اینستاگرام را از دست خواهید داد ، این مورد در کسب و کارهای آنلاین به معنای شکست است.

یکی از مواردی که کپشن نویسی در شبکه های اجتماعی و به خصوص در اینستاگرام را مهم و با اهمیت می کند این است که اینستاگرام ، کاربران را از طریق کپشن هایی که در زیر پست ها وجود دارد به سمت موضوع مورد نظرشان هدایت می کند بنابراین در اینستاگرام باید توجه داشته باشید که کپشنی مناسب و مرتبط با موضوع محتوای تصویری خود بنویسید تا کاربران به سمت پیج شما جذب شوند لازم به ذکر است کاربرانی که از این طریق به سمت شما هدایت و جذب می شوند در واقع فالوورهای واقعی و علاقمندان به حوزه کاری فعالیت و پیج شما هستند که جذب این افراد از ارزش بالایی برخوردار است.

نکات مهم کپشن نویسی در شبکه های اجتماعی

 لحن شبکه های اجتماعی را بشناسید

نوع شبکه اجتماعی با لحن انتخابی شما برای کپشن نویسی رابطه مستقیم دارد، پس قبل از شروع باید بدانید که هر یک از شبکه های اجتماعی چه لحنی دارند و کپشن ها را با چه لحنی می نویسند برای مثال شبکه اجتماعی لینکدین لحن جدی دارد و شما برای بهتر دیده شدن و تولید یک کپشن موثر و زیبا باید لحنی جدی در کپشن داشته باشید، در مقابل شبکه اجتماعی اینستاگرام یک فضای صمیمی دارد و اگر از لحن جدی استفاده نمایید تاثیر منفی بر صفحه اینستاگرام شما خواهد گذاشت، پس در اینستاگرام و در فیسبوک باید لحنی صمیمی و پر انرژی داشته باشید.

 

راهنمای جامع کپشن نویسی در شبکه های اجتماعی – گنجاندن مطالب مهم در اول کپشن

حداکثر تعداد کاراکترهای مجاز در کپشن اینستاگرام، ۲۲۰۰ کاراکتر و در تلگرام ۲۰۰ کارکتر می باشد (البته با روش هایی می توان توضیحات بیشتری را نوشت)، در صفحه اصلی کاربران اینستاگرام فقط سه یا چهار جمله ی اول متنی که در پایین عکس نوشته شده قابل مشاهده می باشد و برای اینکه تمامی یک کپشن را به صورت کامل و یک جا بخوانند باید بر روی see more کلیک کنند.

اکثر کاربران علاقه و حوصله ای برای مطالعه دقیق و کپشن های طولانی ندارند از این رو سعی کنید که همیشه کپشن ها را به صورت مختصر و مفید بنویسید و مطالب مهم یا دعوت به اقدام را در اول جملات کپشن خود جای دهید و توضیحات اضافی را در ادامه و قسمت انتهایی متن بنویسید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

 

 دادن آب و رنگ به کپشن ها

برای زیبای و بهتر دیده شدن کپشن ها می توانید از ایموجی های متنوع و زیبا که مربوط به موضوع پست تان باشد استفاده نمایید.

برای مثال اگر در مورد یک تجربه غذایی صحبت می کنید می توانید از ایموجی های مربوط به غذا استفاده نمایید، این ایموجی ها به کپشن ها رنگ و لعاب بیشتری می دهند و مخاطبین را جذب می نمایند، استفاده از ایموجی در کپشن نویسی موجب انتقال حس و ایجاد هویت، ایجاد تنوع بیشتر در متن کپشن، سرگرم کننده شدن آن و در نتیجه موجب بالا بردن میل برقراری ارتباط مخاطبین با کپشن می شود.

 

 ایجاد تعامل بیشتر با هشتگ

اگر دوست دارید کپشن هایتان تعامل بیشتر با مخاطبان داشته باشند از هشتگ استفاده کنید، به طور معمول کپشن هایی که دارای چند هشتگ هستند نسبت به کپشن هایی که بدون هشتگ می باشند تاثیر بیشتر بر روی مخاطب دارند از طرفی موجب تقویت برند و یا کمپین ها می شود و میزان بازدید از پست ها و سرعت آن را افزایش می دهند.

هشتگ گذاری بسیار آسان است و فقط نیاز به چند ثانیه زمان دارد اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید برای برای هشتگ گذاری می توانید از برندها معروف و غیر معروف یا ترکیبی از این دو استفاده نمایید.

در هشتگ گذاری جسور و خلاق باشید هشتگ ها حتما نباید ساده باشند شما می توانید از هشتگ های بامزه، جدید و شخصی نیز استفاده نمایید و یا چیزی به کپشن های اورجینال اضافه کنید.

بهتر است از هشتگ ها در آخر جمله و یا سطر خود استفاده نمایید و برای آنکه حرفه ای به نظر برسید ۳ تا ۴ هشتگ مهم در زمینه پست کافی می باشد نه بیشتر.

این موضوع را به یاد داشته باشید که استفاده از هشتگ های غیر ضروری و غیر مطلوب شخصیت برند شما را زیر سوال می برند چرا که این هشتگ ها به منزله گدایی لایک هستند.

 

راهنمای جامع کپشن نویسی در شبکه های اجتماعی — مرتب بودن کپشن

در هر کاری مرتب بودن بسیار مهم است، کپشن نویسی نیز از این موضوع جدا نیست و برای اینکه مرتب به نظر برسید سعی کنید در کپشن های خود یا از حروف لاتین یا فارسی استفاده نمایید، در غیر این صورت آشفتگی پیش می آید و کپشن دیگر برای مخاطب خوانایی نداشته و همین موضوع سبب نابودی پست شما می شود.

 

شبکه های اجتماعی را در کپشن ها معرفی کنید

اگر شما برای کسب و کار و برندتان شبکه های اجتماعی متنوعی دارید پس بهتر است آنها را کپشن های خود معرفی نمایید، این موضوع موجب می شود تا مخاطبین، شما را در شبکه های اجتماعی دیگر نیز دنبال کنند.

 

ایجاد تعامل با مخاطبین در کپشن ها

برای اینکه مخاطبین تان با شما احساس نردیکی بیشتر داشته باشند کپشن هایی بنویسید که آنها را به تعامل با شما تشویق نماید.

مسابقه ها، ابزارهای عالی برای ایجاد تعامل با مخاطب و قرار دادن برند در معرض دید آنها است.

شما می توانید برای ایجاد تعامل سوال جذاب طراحی کنید به طوری که کاربر را تشویق به پاسخگویی کند.

یک نمونه جالب خارجی از کپشن با محوریت تعامل، پستی از شرکت Intel می باشد که در آن از مخاطبان خود می خواهد که برای ربات بامزه‌اش یک اسم خوب پیشنهاد بدهند.

 

 

 

خدمات مدیر هاب:

بازاریابی اینترنتی

بازاریابی شبکه های اجتماعی