تاثیر روانی اینستاگرام بر روی افراد

تاثیر روانی اینستاگرام – اینستاگرام یکی از بزرگ ترین شبکه های اجتماعی در جهان است که طبق مطالعات و تحقیقات بدترین شبکه اجتماعی برای کاربران از نظر سلامت روانی بوده است، با مدیر هاب همراه باشید.

مطالعه ای که بر روی ۱۵۰۰ نوجوان و بزرگسال انجام شده، نشان داده است اینستاگرام در میان سایر شبکه های اجتماعی بیشترین اثرات روانی مخرب را بر روی ذهن کاربران خود می گذارد.

این در حالی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان اپلیکیشن هایی که در آن کاربران تصاویر مختلف را به اشتراک می گذارند باعث می شود تا کاربر بتواند خود را نشان داده و هویت خود را ابراز کند اما در عین حال همین شبکه های اجتماعی باعث بروز بیشترین میزان عصبانیت، افسردگی، پرخاشگری و ترس فراموش شدن در کاربر می شوند.

مطالب مرتبط:
کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام
استفاده همزمان از لایو ۲ نفره

شبکه های اجتماعی پر طرفدار

در میان ۵ شبکه اجتماعی مورد مطالعه یوتیوب بیشترین نمره را به عنوان سالم ترین شبکه اجتماعی و کمترین اثر گذاری تخریبی را بر روی کاربران از آن خود کرده است.

در واقع در این آزمایش یوتیوب بود که توانست نمره خوبی را بگیرد و توانست به عنوان سالم ترین شبکه اجتماعی انتخاب شود  بعد از توییر شبکه اجتماعی فیس بوک در جایگاه سوم قرار گرفت و بعد آن به ترتیب اسنپ چت در رده چهارم و اینستاگرام در رده آخر یعنی رده پنجم قرار گرفتند.

به این ترتیب می توان نتیجه گرفت اینستاگرام یکی از مخرب ترین شبکه های اجتماعی است که تاثیرت بسیار بدی بر روی ذهن و روان کاربران برجای خواهد گذاشت.

یک نگاه علمی

شبکه های اجتماعی،‌ همه و همه توسط افرادی طراحی و توسعه داده شده‌اند که روزها تلاش کرده‌اند تا بالاخره بتوانند به‌راهی دست پیدا کنند تا با اتکاء به آن، کاری کنند که شما نخواهید اپلیکیشن آن‌ها را ببندید.

درواقع هدف آن‌ها، این است که شما از اپلیکیشن‌شان همواره استفاده کنید.

مدتی پیش مقاله‌ای جالب در رسانه‌ی هافینگتن پست درباره‌ی آثار مخرب شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام روی اعتمادبه‌نفس و سلامت روانی افراد منتشر شد که واکنش‌های متعددی را به‌دنبال داشت؛ آن مقاله،‌ یوتیوب را بهترین و اینستاگرام را بدترین شبکه‌ی اجتماعی برای سلامتی روانی افراد جوان معرفی می‌کرد.

نویسنده‌ی هافینگتن پست نوشته بود:‌ «شبکه های اجتماعی که طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، اعتیادآورتر از سیگار و الکل هستند، هم‌اکنون به‌شدت به‌درون زندگی جوانان نفوذ کرده‌اند؛ به‌حدی که به‌ هنگام صحبت درباره‌ی سلامت روانی جوانان، نمی‌توان از آثار مهم شبکه های اجتماعی روی این مقوله چشم‌پوشی کرد.»

این یعنی شبکه های اجتماعی اگر به‌شکلی درست مورد استفاده قرار نگیرند، می‌توانند همان آثاری را روی ما داشته باشند که الکل و حتی مواد مخدر روی مصرف‌کنندگان‌شان دارند.

هر موقع کسی پست‌های ما را لایک می‌کند یا زیر آن‌ها کامنت می‌گذارد، در بدن‌مان دوپامین ترشح می‌شود و احساس لذت می‌کنیم.

تاثیر روانی اینستاگرام چه بلایی بر سر روابط اجتماعی می آورد؟

زمانی که اینستاگرام با محوریت به اشتراک گذاشتن عکس ها فعالیت خودش را شروع کرد انتشار تصویر یک قابلیت عادی در باقی شبکه های اجتماعی بود اما این شبکه ی اجتماعی هویت جدیدی به این کار داد و باعث شد انتشار عکس وجهه ی جدیدی پیدا کند. به همین خاطر سوژه ی پژوهش های بسیاری شد، برای مثال بر اساس پژوهشی که در دانشگاه کمبریج انجام شد به اشتراک گذاشتن تصاویر با دیگران و حس اجتماعی شدن، نقش مهمی در شهرت و گسترش کاربرد اینستاگرام داشته است.

کاربران مایل اند «نقطه اشتراکی در نگاه خود و دیگران» بیابند و این حس تعامل در آنها، جامعه را نیز منتفع می سازد؛ همبستگی اجتماعی را بیشتر می کند، مهارت عکاسی را در افراد بهبود می بخشد و سبب باروری خلاقیت ها می شود.

مزیت دیگر اینستاگرام برای کاربران آن است که آنها را قادر می سازد از خدمات این شبکه برای مستند ساختن رویدادها و به روز نگه داشتن خود با مرور روزآمدهای دیگران بهره ببرند.

 

خدماتی که با ثبت نام در مدیر هاب میتوانید از آن ها استفاده کنید 
مدیریت و زمانبندی ارسال پست
تامین امنیت اینستاگرام