اگر از طراحی استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی چیزی نمی دانید، این مقاله برای شما نوشته شده است! اکثر بازاریابان و مالکان کسب و کار تصور می کنند که بازاریابی در شبکه های اجتماعی یعنی تولید محتوا، آماده سازی و انتشار آن در شبکه های اجتماعی مختلف، در حالی که این نگرش نادرست است.

در واقع زمانی استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی شما موفق و موثر است که بتوانید با مخاطب هدف خود در سطح بسیار عمیق تری ارتباط برقرار کنید و به او ارزش دهید.

پس اگر می خواهید در عرصه کسب و کار خود در بین رقبا توان رقابت داشته باشید و به موفقیت برسید، به این نکات در طراحی استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی توجه کنید. با مدیر هاب همراه باشید:

راهکارهای مهم برای طراحی استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

خودتان را بشناسید

متاسفانه اکثر بازاریابان یک اصل بسیار اساسی در بازاریابی شبکه های اجتماعی را نادیده می گیرند. آن چیزی نیست جز درک و شناخت از شرکت، نقاط ضعف و قوت آن و جایگاه شرکت در بازاریابی.

اگر با خودتان صادق باشید و آنچه که واقعیت است در مورد خود قبول کنید، می توانید به موفقیت در این عرصه برسید. موارد زیر می تواند به شما در شناختن خودتان کمک کند:

  • مشخص کردن هدف و قصد خود از حضور در شبکه های اجتماعی
  • مشخص کردن مخاطبان هدف
  • مشخص کردن مواردی که مخاطبان هدف شما نسبت به آن ها محتاط هستند
  • مشخص کردن اینکه در چه موردی دانش و آگاهی زیادی دارید
  • چه نوع محتوایی با شخصیت، فرهنگ و توانایی تیم کاری شما مطابقت دارد

زمانی که به این موارد پی بردید، می توانید یک استراتژی و برنامه ریزی موفق برای بازاریابی شبکه های اجتماعی و محتوای خود تدوین کنید. اما بدون توجه به این نکات تلاش شما در بازاریابی بی ثمر خواهد بود و تنها موفقیت رقیب خود را خواهید دید.

فراتر از موضوع “شناختن خود”، شما قدرت درک و همپوشانی بین نقاط قوت خود و آنچه که مخاطبان هدف شما می خواهند و انتظار دارند را پیدا خواهید کرد.

مطالعه کنید: آموزش یوتیوب

طراحی محتوا

بازاریابی شبکه های اجتماعی باید به همه جنبه های کسب و  کار اهمیت بدهد. در عمل، شما باید یک روند و ساختار برای ارائه خدمات و محصولات خود داشته باشید. در امور مالی، باید دارای یک برنامه جامع سالیانه با بررسی روزانه و هفتگی برای اطمینان از موفقیت داشته باشید. در فروش، باید دارای هدف باشید. همچنین باید برنامه های اجرایی و بازرسی برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود را تدوین کنید.

پس برای رسیدن به موفقیت، نیازمند طرح و برنامه روشن به همراه اهداف و استراتژی مشخص هستید. پس قبل از انجام هر کاری از جمله سرمایه گذاری و استخدام نیرو برای شبکه های اجتماعی، ابتدا ساختار، برنامه سالیانه و اطلاعات روشن که نشان دهنده معیارهای سنجش عملکرد شما در شبکه های اجتماعی است را تهیه کنید.

در طراحی محتوا شما باید به نکات زیر دقت کنید:

  • تهیه یک نقشه سالانه برای تولید محتوا
  • مشخص کردن فرمت و ساختار محتوا
  • نحوه توزیع و انتشار محتوا
  • نحوه هدایت محتوا به اهداف فروش
  • چگونگی اثرگذاری محتوا بر روی مخاطب

صرف نظر از جزئیات تصمیم گیری شما در رابطه با موارد بالا، اگر یک طرح تولید محتوا همراه با اطلاعات کافی داشته باشید، می توانید خیلی سریع و موثر در مورد نحوه عملکرد خود در رسانه های اجتماعی و محتوای منتشر شده قضاوت کنید.

این نکته باید کلید سرمایه گذاری و ساختار تصمیم گیری شما باشد. پس از سنجش کورکورانه و حدس زدن در رابطه با عملکرد خود دست بردارید.

تعامل با مخاطب به شکل صحیح – طراحی استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

زمانی که کاربران در پست های فیسبوک یا توییتر و دیگر شبکه های اجتماعی نظری می دهند، حتما به آن اهمیت دهید. یکی از رازهای بزرگ موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی، داشتن نگاه صحیح به تعامل اجتماعی و در نظر گرفتن آن به عنوان یک فرصت استثنایی برای اثرگذاری بر روی مخاطب است.

این نکته نیازمند صرف زمان و خلاقیت برای پیدا کردن روش های منحصر به فرد برای تعامل با کاربران جهت رسیدن به بازدهی مطلوب است.

روش هایی مانند ارسال هدیه از طریق ایمیل و یا ارسال پیام مستقیم در رابطه با مطلبی که مرتبط به پروفایل مخاطب است، می تواند مفید باشد. صرف زمان برای ایجاد و ارسال یک پیام شخصی به مخاطب می تواند به برندسازی و مطرح شدن برند شما در بین آن ها موثر باشد.

مطالعه کنید: بازاریابی یوتیوب

استفاده از LinkedIn sales navigator

در مدل فروش B2B در شبکه های اجتماعی، شما باید بتوانید با افراد و شرکت های تصمیم گیر در زمینه کسب و کار خود ارتباط برقرار کنید. پیدا کردن این افراد می تواند کاری سخت باشد. اما با استفاده از ابزار LinkedIn sales navigator، شما می توانید به حجمی شگفت انگیز از این اطلاعات دسترسی پیدا کنید.

استفاده از این ابزار، اطلاعاتی را در رابطه با افراد حاضر در کمپین ها که می خواهید به آن ها خدمات و محصولات خود را بفروشید ارائه می دهد. همچنین می توانید افرادی را که اخیرا شغل خود را به حوزه مرتبط با کسب و کار شما تعییر داده اند، پیدا کنید. علاوه بر آن از طریق این ابزار به حساب های کاربری این افراد در شبکه های اجتماعی دیگر دسترسی خواهید داشت و می توانید به دیدگاه های ارزشمند در زمینه بازاریابی B2B در شبکه های اجتماعی دسترسی پیدا کنید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

ایجاد اهداف بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی که بزرگ ترین چالش های شمارا حل می کند!

 اولین و یکی از مهم ترین گام‌ ها برای اینکه بتوانید با توجه به پرسونا و سلیقه ی مخاطبتان محتوا تولید کنید، تعریف دقیق خواسته شما از بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی است.

برای این کار بهتر است تا اهدافی که قابل دسترسی هستند را انتخاب کنید. برای مثال جذب یک میلیون فالور برای اینستاگرام برند شما خواسته ای دور از ذهن است.

با تعیین اهداف واقع گرایانه و قابل دسترس، شانس شما برای اجرای کامل برنامه ای که تعریف می ‌کنید بیشتر است.

به همین دلیل در استراتژی بازاریابی خود برندها نباید حضور در همه شبکه‌ های اجتماعی را در دستور کار قرار دهند. باید با توجه به اهداف برند خود موثر ترین شبکه‌ های اجتماعی را انتخاب نموده و در آن ها حضور پیدا کنید.

برای موثر شدن استراتژی خود از تعیین اهداف و ماموریت‌ های متعدد خودداری کنید چرا که هرچه استراتژی ساده ‌تری تعریف کنید دسترسی به اهداف آن راحت‌تر است.

اهداف استراتژی خود را مکتوب کنید. با این کار می‌ توانید در هر مرحله میزان دستیابی به اهدافتان را بسنجید و با بهینه کردن عملکردتان شانس رسیدن به آن‌ ها را افزایش دهید.

مطالعه کنید: آموزش لینکدین

اهداف مهم برای ایجاد استراتژی شبکه‌های اجتماعی

  • افزایش آگاهی برند

برای ایجاد آگاهی برند موثر و پایدار بر تولید محتوای هوشمندانه و هدفمند تمرکز کنید تا شخصیت قدرتمندی برای برندتان در شبکه‌های اجتماعی خود ایجاد کنید.

  • افزایش کیفیت فروش

افزایش فروش با افزایش کیفیت فروش تفاوت‌های بسیاری دارد. از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌ توانیم با بهینه کردن عملکرد خود، کیفیت فروش را افزایش دهیم. افزایش کیفیت فروش با بررسی رفتار مخاطب در فضای شبکه های اجتماعی و تعامل با آن ها قابل دستیابی است. با این کار می ‌توانیم به مخاطبین هدفمان سریعتر دسترسی پیدا کنیم.

  • افزایش فروش

با اطلاع رسانی و تولید محتوای هوشمندانه باید مخاطبینی که به سمت کانال های شبکه های اجتماعی شما هدایت می شوند را راضی نگاه داشت. علاوه بر این با ایجاد تعامل موثر با مخاطب می توان آن ها را از اتفاقاتی که در نقاط فروش شما مثل فروشگاه ها یا وب سایت شما در جریان است با خبر و به سمت خرید از شما هدایت کرد.

  • بهینه سازی بازگشت سرمایه

در فضای شبکه های اجتماعی با اندازه گیری این مولفه ها می توان هزینه ها و بازگشت آن را بهینه کرد.

  • مولفه های تعامل
  • مولفه های انتشار
  • طبقه بندی مخاطب
  • کانال هایی که مخاطب را به شما می رسانند
  • موئلفه های متناسب با رسانه

 

مطالعه کنید: بازاریابی لینکدین

  • ایجاد پایگاه هواداران وفادار

استفاده از محتوا های تولید شده توسط مخاطب در ایجاد این پایگاه بسیار موثر است. استقبال مخاطب از محتوا های شما و تولید محتوا بدون فراخوان برای شما نشانه ی خوبی است که شما در مسیر درست حرکت می کنید.

برای رسیدن به این هدف باید با سرمایه گذاری وقت و سرمایه در مسیر رسیدن به این هدف و ایجاد شخصیت مثبتی از برند در فضای شبکه های اجتماعی صورت گیرد.

  • پیشرو بودن در جمع رقبا

باید به صورت مستمر تحرکات رقبای خود در فضای شبکه های اجتماعی را رصد کنید و در صورت نیاز به آن ها واکنش نشان دهید. استراتژی های رقبا برای ایجاد تعامل با مخاطبشان را زیر نظر بگیرید. با این کار می توانید از استراتژی های رقبا یاد بگیرید و به بهینه تر شدن راهکارهای خود کمک کنید.

طراحی استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی – بررسی مخاطبین

حدود یک میلیارد کاربر فعال از اینستاگرام استفاده می‌ کنند که  ۵۹ درصد آن ها بین ۱۸ تا ۲۹ سال سن دارند. سوالی که مطرح می‌ شود این است که آیا همه این افراد مخاطبین شما هستند؟

درک شما از مخاطب از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که به چنین سوالاتی پاسخ می ‌دهد:

  • چه کسانی خریدار خدمات یا کالای من هستند؟
  • کدام گروه سنی بیشترین سفارش را دارند؟
  • خریداران کالای من در چه گروه اجتماعی طبقه بندی می‌ شوند؟

درک مخاطب در فضای شبکه‌ های اجتماعی هم به همین میزان حیاتی است.

پیش از هرکاری شما باید مخاطبین خود در شبکه‌ های اجتماعی را بررسی کنید تا اطلاعاتی جمعیت شناختی همچون سن، موقعیت جغرافیایی، موقعیت اجتماعی و … آن ها را تعریف کنید. این کار به تطبیق اهداف شما در شبکه‌ های اجتماعی با کانال های سوشال و مخاطبین شما کمک می‌ کند.

بعضی اطلاعات جمعیت شناختی کاربران شبکه ‌های اجتماعی محبوب در ایران:

اطلاعات جمعیت شناختی اینستاگرام

  • ۳۸ % کاربران اینستاگرام را خانم ‌ها تشکیل می ‌دهند.
  • ۵۹ % کاربران آن افراد بین ۱۸ تا ۲۹ سال هستند.
  • ۳۹ % کاربران این شبکه اجتماعی در شهر‌های بزرگ زندگی می ‌کنند.
  • ۳۷ % کاربران تحصیلات دانشگاهی دارند.

اطلاعات جمعیت شناختی کاربران توییتر

  • ۲۵% کاربران آن خانم‌ ها هستند.
  • ۳۶% کاربران توییتر بین ۱۸ تا ۲۹ سال دارند.
  • ۲۶% آن ‌ها در شهر‌های بزرگ زندگی می ‌کنند.
  • ۲۹% کاربران توییتر تحصیلات دانشگاهی دارند.

اطلاعات جامعه شناختی کاربران لینکدین

  • ۳۱% کاربران آن آقایان هستند
  • ۳۴% این افراد بین ۱۸ تا ۲۹ سال دارند
  • ۳۴% آن‌ ها در شهرهای بزرگ زندگی می ‌کنند.
  • ۵۰% آن ‌ها تحصیلات دانشگاهی دارند.

شاخصه ‌های قابل اندازه گیری را در استراتژی خود تعریف کنید.

بازاریابی لینکدین

در حالی که یکی از مهم ترین مراحل در تعریف استراتژی شبکه های اجتماعی شما شاخصه‌ ها قابل اندازه گیری هستند، بیشترین اشتباهات در این مرحله رخ می ‌دهند.

شاخصه‌ هایی همچون تعداد فالوئر‌های اینستاگرام شما حتما جزو موارد مهم هستند اما آیا حضور برند شما در شبکه ‌های اجتماعی محدود به این موضوع است؟

گاهی این دست شاخصه‌ ها مثل تعداد لایک یا تعداد فالوئر ها را به عنوان هدف اصلی کمپین‌ ها در نظر می‌ گیریم. رویکرد هوشمندانه‌تر این است که شاخصه‌ ها را بر اساس اهداف کلی برند تعریف کنیم.

بارها در تجربیات گذشته ‌ام شاهد این موضوع بوده‌ ام که برند‌ها شاخص کلیدی عملکرد  را بر حسب تعداد فالوئر یا موارد مشابه تعیین می ‌کنند. این در حالی است که حضور شما در شبکه‌ های مجازی باید فراتر از این باشد و نباید تمرکز خود را تنها بر روی این موضوع بگذارید.

تاثیر این نگرش در تعیین استراتژی را می ‌توانید در شبکه‌ های اجتماعی برخی برند‌ها به وضوح مشاهده کنید که با داشتن چند ده هزار دنبال کننده نرخ تعامل بسیار پایینی دارند. این رویکرد به حضور برند شما در فضای شبکه‌ های اجتماعی آسیب جدی می ‌زند و توصیه می ‌کنیم در تهیه استراتژی شبکه های اجتماعی خود این مسئله را در نظر بگیرید.

شاخصه های تعامل در شبکه های اجتماعی

شاخصه‌ های تعامل در این مرحله به کمک ما می ‌آیند. همانطور که بارها ذکر شد ایجاد روابط و تعامل پایدار در فضای شبکه‌ های اجتماعی بهترین بازدهی را خواهد داشت. قطعا داشتن تعداد زیادی مخاطب و محتواهای جذاب بسیار مهم هستند اما در اینجا شاخصه‌ های بیشتری معرفی می ‌کنیم که شاید بخواهید در تهیه استراتژی شبکه ‌های اجتماعی خود در نظر بگیرید.

Reach :

به معنی تعداد منحصر به فرد افرادی است که پست شما را دیده اند. این شاخصه نشان می ‌دهد که محتوای شما توسط چند نفر دیده شده است.

تعداد کلیک :

نشان دهنده تعداد کلیک‌ هایی است که روی لینک یا اسم کمپانی شما شده است. این شاخص نشان دهنده رفتار مشتری در قیف بازاریابی شماست. بررسی تعداد کلیک‌ ها نشان دهنده عوامل تشویق کننده مشتری برای خرید یا بررسی سرویس یا کالای شماست.

نرخ تعامل (engagement rate) :

برخلاف اشتباهی رایج در فضای دیجیتال مارکتینگ، بر اساس تعریف sprout  نرخ تعامل به معنی مجموع تعاملات شامل لایک، کامنت و … تقسیم بر تعداد کل ایمپرشن است. این شاخصه نشان می ‌دهد که مخاطبین تا چه حد با برند شما تعامل دارند و اینکه نسبت نرخ تعامل و تعداد مخاطبان شما وضعیت خوبی دارد یا نه. نرخ تعامل میزان تمایل مخاطبین شما به تعامل با برند شما را نشان می ‌دهد.

بررسی عملکرد هشتگ ها :

بررسی هشتگ‌ هایی که در رابطه با برند شما استفاده می ‌شوند به شما کمک می‌ کند متوجه شوید کدام هشتگ‌ ها بیشترین میزان تعامل با برند شما را به دنبال داشته اند.

انعکاس کمپین شما در فضای شبکه‌ های اجتماعی :

بررسی عکس العمل افراد به محتوا، کمپین ها و برند شما در فضای شبکه ‌های اجتماعی به شما کمک می ‌کند تا حس مخاطب نسبت به آن ‌ها را درک کنید. بررسی و پیدا کردن نگاهی که افراد به برند شما دارند در بهینه سازی استراتژی شما نقش موثری خواهد داشت.

سنجش موفقیت

شما باید بدانید که چه محتوایی عملکرد خوبی در شبکه های اجتماعی داشته و به بهبود استراتژی شما کمک کرده است.

این نکته کمک می کند که محتواهایی که بیشتر مورد علاقه و توجه مخاطبان هستند را هم به راحتی شناسایی کنید. تا برای سال جدید بیشتر تمرکز خود را بر روی تولید این نوع از محتویات قرار دهید و استراتژی را بر مبنای آن تنظیم کنید.

استفاده از تماس سرد

یکبار در سال، به سراغ بانک اطلاعاتی مشتریان خود بروید و با آن ها ارتباط برقرار کنید. از آن ها درخواست کنید تا شما را در توییتر، فیسبوک و دیگر شبکه های اجتماعی دنبال کنند و نظر خود را نسب به پست ها و مقالات شما در شبکه های اجتماعی منتشر کنند و آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارند.

زمانی که این درخواست را از مشتریان خود داشته باشید به این نکته پی خواهید برد که چه تعداد قابل توجهی از آن ها در شبکه های اجتماعی شما را دنبال نمی کنند که باعث شگفتی شما خواهد شد. پس با برقراری تماس سرد با آن ها می توانید مشتریان خود را به یک عضو فعال در گروه های خود تبدیل کنید.

درخواست از مخاطب و مشتری کلید زندگی در شبکه های اجتماعی و رشد در آن ها است. اگر شما یک مدیر یا بازاریاب B2B باشید، برقراری ارتباط با رقبا و جذب آن ها می تواند شهرت کسب و کار شما را در محیط آنلاین بهبود دهد. همچنین اگر یک بازاریاب B2C باشید، یک تماس تلفنی با مخاطب می تواند به شما نسبت به برقراری یک تعامل عالی کمک کند.

در این مقاله به نکات مهم در طراحی استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی پرداختم. امیدوارم با استفاده از این نکات بتوانید در شبکه های اجتماعی موفقیت بیشتری را به دست بیاورید.

با پلتفرم مدیر هاب به آسانی و بدون نیاز به هیچ دانش خاصی به مدیریت شبکه های اجتماعی خود بپردازید، همین حالا ثبت نام کنید و هفت روز استفاده رایگان هدیه بگیرید!