با این مقاله که در بخش آموزش فیسبوک منتشر کرده ایم می خواهیم به تغییر لوگوی شرکت فیس‌بوک بپردازیم.

تاریخچۀ لوگوی Facebook

تاریخچۀ لوگوی Facebook همان طور که می دانید، سال های خیلی دور را در بر نمی گیرد. در واقع بعد از رسمیت شبکۀ اجتماعی فیس بوک در سال ۲۰۰۴، یک سال بعد، لوگوی فیس بوک طراحی و معرفی گردید.

استراتژی مدیران فیس بوک در طراحی لوگو، گرایش به سادگی بود و همین استراتژی را تا کنون پیش برده اند و باید گفت موفق هم بوده اند، چون لوگوی آنان مورد استقبال کاربران هم قرار گرفته است.

لوگوی فیس بوک از نوع تایپو گرافی است و این برند موفق با یک لوگو تایپ ساده متشکل از حروف facebook  با رنگ سفید در زمینۀ آبی رنگ کار خود را آغاز نمود؛ لوگویی مفهومی و به راحتی قابل تشخیص.

این لوگو با این ویژگی سال ها ادامه داشت تا اینکه بعد از ۱۰ سال طراح جدید لوگوی فیس بوک، تغییری بسیار جزئی در لوگو ایجاد کرد. تغییر آن قدر جزئی بود که خیلی ها متوجه آن نمی شدند. این تغییرات در حروف و فونت صورت گرفته بود. کریستوف توزیه (Christophe Tauziet) در توئیتر خود از لوگوی جدید خبر داد و اعلام کرد که به زودی در همه جا استفاده خواهد شد.

تغییر لوگوی Facebook

تاریخچۀ لوگوی Facebook در سیر تکاملی خود بسیار کند عمل کرده است. تغییرات لوگوی جدید در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت که بیشتر در  حرف a خود نمایی می کرد. تغییرات حروف به این منظور صورت پذیرفت تا هدف مدیران فیس بوک برای مدرن تر و در دسترس تر نمودن لوگو را تأمین کند. طرح اصلی لوگوی فیس بوک را اریک اولسن (Eric Olson) در سال ۲۰۰۵ میلادی انجام داده بود.

لوگوی جدید از نظر فونت، حتی ساده تر شده بود. فضای سفید زمینه بیشتر گسترده شده بود. حروف کوتاه تر و باریک تر شده بودند و حرف a (حرف “a” به “ɑ” تغییر کرد) نقطۀ عطف تغییر لوگوی جدید فیس بوک بود.

حرف b نیز به صورت تایپی کیبوردها در آمده بود. دلیل دیگر این تحول به جهت خواناتر شدن لوگوی فیس بوک بر روی گوشی های تلفن همراه بود. با این کار حس دوستانه و ملموس تری به کاربران فیس بوک در موبایل القا می شد.

چرا رنگ آبی؟

تاریخچۀ لوگوی Facebook در مورد انتخاب رنگ زمینۀ آبی، حاکی از این است که به دلیل کور رنگی مارک زاکربرگ و ضعف او در دیدن رنگ های قرمز و سبز، انتخاب شده است.

گفته می شود او دوست داشت فیس بوک را همان طور و به همان رنگی که مردم می بینند، ببیند. لوگوی فیس بوک تا سال ۲۰۱۵ ثابت ماند و از آن زمان با تغییرات جزئی که گفته شد، تا اکنون با همان طرح سادۀ سفید و آبی حاوی برند Facebook ادامه یافته که برای کاربرانش محبوب و خواستنی است.

تغییر لوگوی شرکت فیس‌بوک

فیس‌بوک لوگوی شرکت خود را به یک طرح مینیمالیستی از نام Facebook تغییر داد تا این شرکت و زیرمجموعه‌هایش چون اینستاگرام و واتساپ را از این شبکه اجتماعی تفکیک کند.

به گزارش سی ان بی سی نیوز، در این لوگوی جدید نام فیس‌بوک به طور ساده و با حروف بزرگ نوشته شده و دیگر از آن حرف f آبی رنگ که مدت‌هاست به عنوان نماد فیس‌بوک شناخته می‌شود، خبری نیست.

لوگو جدید فیسبوک

 

شرکت فیس‌بوک طی پستی وبلاگی در این‌باره نوشت: «امروز، ما برند شرکتمان را به روزرسانی می‌کنیم تا در مورد محصولاتی که از طرف فیس‌بوک ارائه می‌شوند، شفاف‌تر باشیم.»

«مردم باید بدانند محصولاتی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، توسط کدام شرکت‌ها ساخته شده‌اند. خدمات اصلی ما شامل نرم‌افزار فیس‌بوک، مسنجر، اینستاگرام، واتساپ، آکیولس، ورک پلیس، پورتال و کالیبرا هستند. این نرم‌افزارها و فناوری‌ها سالهاست که زیرساخت‌های مشترکی دارند و تیم‌های پشت آن‌ها اغلب با هم کار می‌کنند. در هفته‌های پیش رو، ما در محصولات و ایده‌های بازاریابی خود از یک برند جدید استفاده خواهیم کرد. این شامل راه‌اندازی یک وبسایت جدید برای شرکت نیز می‌شود.»

برای بازاریابی فیسبوک و شبکه های اجتماعی دیگر به صورت سودمند و پربازدید، کافیست در مدیر هاب ثبت نام کنید.

علت تصمیم تغییر لوگوی شرکت فیس‌بوک

تصمیم کمپانی فیس‌بوک برای ایجاد تمایز در لوگوی این شرکت و شبکه اجتماعی فیس‌بوک در بحبوحه انتقادات نمایندگان مجلس و حامیان حقوق بشر در آمریکا از ضعف این شرکت در حفظ حریم شخصی کاربران و نگرانی‌ها از این که جمع‌آوری اطلاعات که بر روی پلتفرم فیس‌بوک مرسوم است به دیگر کسب و کارهای این شرکت نیز کشیده شود، گرفته شد.

این شرکت همچنین به دلیل برنامه‌های خود برای به هم وصل کردن ظرفیت‌ هلدینگ‌های خود به یکدیگر مورد تحقیقات آنتی تراست یا ضدانحصار قرار دارد. برخی از سیاستمداران آمریکایی از جمله الیزابت وارن از نامزدهای دمکرات انتخابات ریاست جمهوری آتی در آمریکا خواستار واگذاری اجباری اینستاگرام و دیگر متعلقات جانبی فیس‌بوک شده‌اند؛ ایده‌ای که مارک زاکربرگ بنیانگذار و سهامدار اصلی فیس‌بوک با تمام قوا در برابر آن ایستادگی می‌کند. فیس‌بوک همچنین به دلیل برخی ابتکار عمل‌های جدید خود از جمله عرضه ارزدیجیتال لیبرا نیز با انتقاداتی مواجه شده است.

شرکت فیس‌بوک از سال ۲۰۱۲ به عرضه عمومی سهام خود پرداخت و به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد.

آموزش شبکه های اجتماعی

ما مقالات زیادی در زمینه آموزش شبکه های اجتماعی داریم که می تواند به شما برای پیشرفت در دنیای مجازی کمک کند. برای دسترسی آسان کافیست از طریق دکمه زیر به بخش مقالات منتقل شوید.