اگر دغدغه اصلی شما این است گه باید برای شروع کسب و کار خانگی از کجا اقدام کرد، ما می خواهیم ابهامات شما را رفع کنیم و بگوییم دقیقا باید چه کاری کنید!

شروع کسب و کار خانگی را از کجا استارت بزنیم؟

۱. ایده ها را جدی بگیرید!

قدم اول در راه اندازی هر کسب و کاری داشتن یک ایده خوب است. همه چیز با یک ایده شروع می‌شود؛ اصلا کل زندگی ما، حتی ساده‌ترین فعالیت‌های روزانه ما بر اساس ایده‌ها شکل می‌گیرند. مثلا وقتی در یک عصر پاییزی به سرتان می‌زند بروید قدم بزنید و ناله خِش خِش برگ‌ها را درآورید، خودش یک ایده است. ولی بیشتر اوقات این ایده‌ها عادی و رومزه هستند. گاهی هم بعضی از این ایده‌ها ناب و نوآورانه هستند که ارزش تجاری شدن دارند.

قبل از این که کسب و کاری راه اندازی کنید، باید در نظر داشته باشید علاقه‌ های شما در چه زمینه هستند و چه کارهایی را خوب انجام می‌دهید. شما در طول روز ساعت‌های زیادی با شغل‌تان درگیر هستید، حتی بیشتر از زمانی که با خانواده می‌گذرانید. زیر پا گذاشتن علاقه و مهارت، زندگی شما را جهنم می‌کند!  همش با خود خواهید گفت «اگر فلان کار را انجام می‌دادم موفق‌تر بودم.» پس برای این که از تصمیم خود پشیمان نشوید با مدیر هاب همراه باشید!

۲. ایده باید مناسب شما باشد

خب تا اینجا متوجه شدیم مرحله اول برای موفق شدن در کسب و کار این است که دقیقا بدانیم می‌خواهیم در چه حوزه‌ای فعالیت کنیم. پیشنهاد من به شما این بود که وارد زمینه کاری شوید که به آن علاقه دارید و  کاری را انجام دهید که در آن مهارت دهید. سپس گفتیم برای یافتن ایده کسب و کار آنلاین نیازی نیست از خلاقیت خود استفاده کنید. بلکه فقط کافی است مشکلات اطراف خود را پیدا کنید و راه حلی برای آن بیاندیشید. حالا که یک ایده (یا بهتر است بگویم یک مشکل برای حل کردن) دارید، وقت آن رسیده است که باهم بررسی کنیم بینیم آیا با عملی کردن آن موفق خواهید شد یا نه؟

۳. آینده کسب و کارتان همان است که می خواهید؟

حال که یک ایده سودآور دارید و می‌دانید چه محصولات یا خدماتی می‌خواهید بفروشید، دقیقا تعیین کنید به چه چیزی می‌خواهید برسید؛ در ابتدای کار باید با آگاهی مشخص کنید مثلا در آینده نزدیک شش ماهه می‌خواهید به فروش X تعداد از یک محصول در روز برسید. یا حتی کمی بزرگ‌تر فکر کنید. مثلا بگویید در بازه زمان طولانی‌تر ۳ تا ۵ ساله می‌خواهید بازار یک محصول خاص را در دست بگیرید.

اگر می‌خواهید در کسب و کار خود موفق باشید، انجام این برنامه ریزی ضرروی است. چرا که نباید مثل یک تکه برگ که با هر وزش باد اینور و آونور می‌رود، سرگردان باشید. شک و تردید در بیان خواسته‌ها، مهمترین راه شکست است! اگر شما خواسته‌های‌تان را ندانید، چگونه می‌توانید آن‌ها را بدست آورید؟ اگر تصویر واضحی از روز مورد علاقه‌تان نداشته باشید، برای ساختن چه شانسی دارید؟ اصلا شاید امروز آن را سپری کردید. کسی چه می‌داند! یکبار برای همیشه بشینید و اهداف خود را برنامه‌ریزی کنید.

۴. شروع کنید، چون بالاخره باید حرکت کنید!

والت دیزنی حرف جالبی دارد که می‌گوید «برای شروع، حرف زدن را کنار بگذارید و فقط شروع کنید!»

راه‌اندازی سریع کسب و کار به این دلیل مهم است که می‌توانید محصولات/خدمات خود را سریع وارد بازار اولیه کنید. با این کار هر چیزی را که باید یاد بگیرید، در حین کار به صورت تجربی خواهید آموخت. وقتی هنوز محصول/خدمات خود ارائه نکردید در واقع دارید زمان را هدر می‌دهید. چرا که ارزش اصلی‌ هر کسب و کاری، داشتن بهانه‌ای برای درگیر شدن با افراد و مشتریان است و تکامل کسب و کار نیمه دوم کار شماست.

البته مفهوم راه‌اندازی سریع صرفن به این معنی نیست که چشم‌مان را رو به همه چیز ببندیم و فقط کار کنیم، بلکه باید اصولی را که تا الان آموختیم، به سرعت، بدون اینکه بیش از حد با آن درگیر شویم؛ انجام بدهیم.

۵. چه چیزی نیاز دارید؟

حالا وقت آن رسیده که با عشق وسایل کار خود را آماده کنید. اگر در منزل اتاق کار یا حتی میز کوچکی مخصوص کار دارید، حتما آن را فقط برای همین کار در نظر بگیرید و سعی کنید از انجام کارهای دیگر در این فضا اجتناب بکنید. خیلی مهم است مکانی که برای کار در خانه انتخاب می‌کنید از هیاهوی روزمره دور باشد و  کار و زندگی شخصی با هم تداخل پیدا نکند. حتی می‌توانید گوشه‌ای از پارکینگ یا زیرزمین را به عنوان دفتر کار انتخاب کنید!

ولی اگر کسب و کار شما تولیدی هست، قطعا بیش از یک میز و کامپیوتر می‌خواهید؛ در این صورت باید توجه داشته باشه که کار در منزل باعث آزار خانواده و همسایه‌هایتان نشود. همچنین در صورتی که به فضایی برای ذخیره محصولات نیاز دارید، می‌توانید از انباری خانه استفاده کنید و یا یک جای کوچک و ارزان قیمت برای آن اجاره کنید.

۶.  سایت را فراموش نکنید!

با این وجود که داشتن سایت، برای کسب و کارتان بسیار سودآور خواهد بود و می‌تواند نقش به سزایی در بالا رفتن فروش شما داشته باش، ولی ساخت سایت بسیار زمان‌بر، پیچیده و پرهزینه هست؛ شما می‌خواهید برای خودتان یک سایت داشته باشید؛ پس سراغ یک طراح یا یک شرکت طراحی سایت می‌روید و سایت را به آن‌ها سفارش می‌دهید. طراحی سایت شما از چند هفته تا چند ماه زمان می‌برد. اما قسمت دردناک ماجرا اینجاست که باید چند میلیونی برای سایت هزینه کنید.

۷. بازاریابی را از ابتدا جدی بگیرید

اگر یک محصول خوب داشته باشید آن را روی طاقچه می‌گذارید تا خاک بخورد؟ نه! همانطور که ما سینه‌مان را سپر می‌کنیم و سایت ساز پرتال را که یکی از محصولات خوب‌مان هست، معرفی می‌کنیم؛ شما هم باید محصولات یا خدمات خود را به دیگران نشان دهید. اصلا هدف بازاریابی اینترنتی هم همین هست که مشتری را به خوبی بشناسد و بفهمد، تا به این ترتیب بتواند محصولات و خدماتی را ارائه دهد که برای او مناسب باشند و خود به خود فروش بروند.

۷. دور از قوانین شروع کسب و کار خانگی کاری نکنید

از آنجایی که تمام مشاغل خانگی نیاز به دریافت مجوز دارند، پیشنهاد می‌کنم برای اینکه از نظر قانونی برای‌تان مشکلی پیش نیاید، حتما نسبت به دریافت مجوزهای مربوطه اقدام کنید. برای ثبت کسب و کار خانگی خود باید به سامانه سازماندهی مشاغل خانگی بروید و فرم مربوطه را پر کنید. پس از بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان، از شما خواسته می‌شود به اداره کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنید تا ادامه روند اخذ مجوز طی شود.

برای اینکه بتوانید برای کارتان مجوز بگیرید نباید جایی شاغل باشید و باید صلاحیت شما در خصوص مهارت و تخصص در حوزه فعالیت کسب و کار خانگی‌تان تایید شود. همچنین هنگام اعطای مجوز کارشناسان اداره کار از محل کسب و کار شما در خانه بازدید می‌کنند و در صورتی که مزاحمتی برای همسایه‌ها نداشته باشید، مجوز صادر خواهند داد.

مدیر هاب برای مدیریت همزمان چند اکانت اینستاگرام ، فیسبوک ، یوتیوب و …

با مدیر هاب میتوانید همزمان شبکه های اجتماعی خود را مثل فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، پینترست، تلگرام، ردیت، وی کی، یوتیوب، تامبلر و لینکدین را مدیریت کنید. با زمانبندی پست ها، دیگر نیازی به آنلاین شدن شما در شبکه های اجتماعی نبوده و در هر زمان که محتواهای موردنظر خود را در تقویم محتوایی مشخص کرده باشید، داده ها اتوماتیک وار منتشر می شود. این ویژگی ها برای هر ادمین پیج اینستاگرام مفید است و منجر به کسب درآمد بیشتر می شود.