توییتر آنالیتیکس می تونه به شما کمک کنه که ایده هاتون رو بهتر عملی کنین. در فضایی که روزی دست کم ۵۰۰ میلیون توییت جدید هست، داشتن اطلاعات کافی و استفاده درست از اونا، باعث می شه افراد بیشتری شما رو ببینن.

ورود به پنل Twitter Analytics بسیار آسونه. کافیه روی تصویر پروفایل خود کلیک کرده و گزینه Analytics رو انتخاب کنین.

با مدیر هاب همراه باشید.

داخل توییتر آنالیتیکس چه خبره؟

داخل پنل توییتر آنالیتیکس، آمارها و گزارشای زیادی به چشم می خورن. اینجا به تعدادی از اونا که واسه بازاریابای دیجیتال بیشترین اهمیت رو دارن می پردازیم.

۱٫ Top Tweet

Top Tweet یعنی توییتی که بیشترین تعداد Impression (اندازه بازدید) رو تو یه ماه به خود اختصاص داده. بررسی توئیتی که بیشترین بازدید رو داشته به شما کمک می کنه راه خود رو در توئیتر بهتر پیدا کنین.

۲٫ New Followers

شما به عنوان یه کاربر بعضی وقتا مطلبی رو پسند می کردین و بعضی وقتا هم بعد از مشاهده اون مطلب، به کانال یا صفحه مورد نظر می رید تا محتوای مشابه بیشتری ببینین. بالا رفتن تعداد دنبال کنندگان یعنی اینکه دارین خوب عمل می کنین و کاهش سرعت رشد تعداد این افراد، شاید نشونه ایه از اینکه یه تیکه از راه رو دارین اشتباه پیش می رید.

۳٫ Top Follower

عبارت Top Follower اینجا کسیه که از بقیه دنبال کنندگان شما فالوورهای بیشتری داره. از اونجا که فیو کردنا، ریپلایا و منشنا به کاربران دیگه هم نشون داده می شه، دنبال کننده های پر طرفدار افراد بیشتری رو به سمت صفحه شما می کشن.

۴٫ Top Mention

بین توییتایی که کاربران در اونا شما رو منشن کردن، اون توییتی که بیشترین تعداد دیده شدن رو به خود اختصاص داده به عنوان Top Mention شناخته می شه. گذاشتن تمرکز بیشتر روی Top Mention ها و فعالیت زیر اونا، باعث دیده ‍ شدن شما توسط کاربران بیشتری می شه.

۵٫ Engagements

Engagement ها عبارت هستن از هر کیلکی که روی توییتاتون خورده. باز کردن عکسا، ورود به لینکا، ریپلایا، باز کردن پروفایل یا هر کار مشابهی “Engagement” حساب می شه. این کلیکا یعنی اینکه تونسته ‎اید توجه کسی رو جلب کرده و اون شخص تلاش کرده که با شما بیشتر آشنا شه. تعداد Engagementا می تونه به شما نشون بده که Call to Actionاتون چیجوری عمل می کنن.

 

برای بازاریابی توییتر در مدیر هاب ثبت نام کنید!

۶٫ Engagement Rate

ملاک Engagement Rate یا اندازه مشارکت یعنی تعداد کلیکا تقسیم بر تعداد دیده شدنای یه توییت. موقع مقایسه وضعیت دو یا چند توییت، تنها شمردن تعداد کلیکا ممکنه گمراه کننده باشه چون تعداد دفعاتی که اون توییت دیده شده رو در نظر نگرفته ایم. مثلا فرض کنین که توییتی ۱۰۰ بار دیده شده و ۲۰ بار رویش کلیک شده. در این حالت اندازه مشارکت ۲۰% است. حالا تصور کنین که توئیت شما ۱۰۰۰ بار دیده شده اما تعداد  کلیک هاش همون ۲۰ کلیک باشه، اندازه مشارکت ۲% می شه. پس همونطوری که می ببینن تعداد بازدیدها مهم نیس. نسبت کلیک به بازدید مهمه.

۷٫ Twitter Reach Percentage

این ملاک نشون میده که چه تعدادی از دنبال کنندگان شما توییتی رو دیده ان. مهم بودن این عدد در اون هستش که شما می تونین فهمیده باشین که در زمان مناسب توییت می کنین یا خیر.

پس توئیتر آنالیتیکس امتیازات زیادی واسه شما داره. من در این قسمت ۴ مورد از پرکاربردترین فواید توئیتر آنالیتیکس رو به شما توضیح میدم.

بازاریابی توییتر

۴ دلیل واسه اینکه باید از توییتر آنالیتیکس استفاده کنین

از هر شبکۀ اجتماعی که استفاده کنین، آنالیتیکس اون اطلاعات مفیدی به شما میده. توئیتر هم از این قانون استثنا نیس.

شناخت بهتر مخاطبان با توییتر آنالیتیکس

شناخت درست مخاطب و داشتن درک مناسب از نیازها، تمایلات، سن، جنس، زبون، موقعیت جغرافیایی و اطلاعات دیگه از اون نه فقط واسه کاربران توییتر بلکه واسه همه بازاریابان دیجیتال اهمیت زیادی داره. خیلی از این اطلاعات در پنل آنالیتیکس موجود بوده و اطلاعات دیگری رو هم می تونین با پیدا کردن همون کاربران در شبکه های اجتماعی دیگه مثل اینستاگرام بدست بیارین.

تولید هوشمندانه تر محتوا

با وجود اینکه توییتر محدودیت تعداد کاراکترهای هر توییت رو به ۲۸۰ زیاد کرده، بازم پیشنهاد می ‎شه توییتای خود رو کوتاه اما جذاب بنویسین.  نکته دیگه هم اینه که تمایل آدما به کلیک روی توییتایی که عکس یا ویدیو دارن تا سه برابر بیشتر از توییتای متنیه.

اما جدا از این صحبتا، Twitter Analytics همیشه می تونه به شما کمک کنه بدونین که مخاطباتون واقعا چه نوع محتوایی رو دوست دارن. مثلا فرض کنین که کار شما تولید و فروش لباس سگ و گربه س. اگه مطالب و عکسای مربوط به گربه ها بیشتر کلیک می خورن، شاید بهتر باشه که شمام تمرکز اصلی خود رو روی لباس گربه بذارین!

پیدا کردن بهترین زمان واسه توییت

هر توییت بعد از زمان انتشار نیمه عمری در حدود ۲۴ دقیقه داره (نیمه عمر اینجا یعنی اینکه اگه قراره توییت شما رو ۲۰۰ نفر ببینن، ۱۰۰ نفر اونو در عرض ۲۴ دقیقه اول دیده و ۱۰۰ نفر دیگه اونو کم کم در ساعات یا روزای آینده می بیننن). این اندازه تقریبا نصف شبکه های اجتماعی دیگه مثل فیسبوک یا اینستاگرامه. به همین خاطره که توییت کردن در زمان درست، اهمیت زیادی داره.

در بعضی منابع گفته شده که بهترین زمان واسه توییت حدود ساعت ۳ بعداز ظهر روزای کاریه. پیشنهاد شده که واسه ایجاد بهترین رابطه با مخاطبان، دست کم روزی یه بار توییت کنین. اما این پیشنهاد هم وحی منزل نیس و بهترین زمان توییت بستگی به نوع مخاطبان و جنس محتوای شما داره.

توییتر آنالیتیکس می تونه به شما کمک کنه که بدونین در چه زمانا و چه روزهایی پست هاتون موفق تر بودن. بعد از یه مدت کم کم می تونین بدونین که فالوئرهایتان در چه وقتی آنلاین هستن تا دقیقا در همون زمانا توییت کنین.

بازاریابی موفق تر!

وسیله Twitter Analytics به شما میگه که چه کاری جواب میده و چه کاری خیر. Top Tweet های شما به شما میگن که کدوم قسمت از کارتون درست بوده، و از طرف دیگه توییتای ضعیف تر می تونن به شما نشون بدن که کجای کار رو اشتباه کردین.

واسه بازاریابی توییتر موفق تر، موقع توییت کردن همیشه تجربیات قبلی رو در نظر داشته باشین.