اگر در اندیشه آنالیز رقبا در شبکه های اجتماعی هستید، این مقاله کاربردی را از دست ندهید و با مدیر هاب همراه باشید.

شبکه های اجتماعی می توانند شامل هر چیزی مثل خانواده، دوستان، کلاس درس، اشیا و سایر موارد مشابه باشند، با استفاده از ارتباطاتی که بین این اعضای شبکه وجود دارد می توان به موارد مهمی شامل اعضای مهم و کارساز و چگونگی شکل گیری اینگونه شبکه ها پی برد که برای کارهای تجاری و تحقیقاتی بسیار مهم اند.

برای دست یابی به این موارد باید شبکه های اجتماعی را با استفاده از ابزارهای خاص مورد تجزیه و تحلیل یا آنالیز قرار داد. ابزارهای آنالیز شبکه های اجتماعی به طور کلی شامل دو بسته مبتنی بر رابط های گرافیکی کاربر (GUIs) و بسته های ساخته شده برای زبان های برنامه نویسی/ اسکریپت نویسی هستند.

یک شبکه‌ اجتماعی، شبکه ‌ای متشکل از افراد، گروه‌ ها و ارتباطات بین آن‌ ها است. افراد و گروه ‌های عضو آن گره ‌های آن را تشکیل می‌ دهند و وابستگی ‌های بین این افراد مثل دوستی، خویشاوندی، تجارت، علایق مشترک و غیره یال ‌های بین گره‌ ها را تشکیل می‌ دهند. با بیشتر شدن گره‌ ها و یال‌ های بین آن‌ ها شبکه هم پیچیده‌تر می‌ شود و می ‌توان با آنالیز شبکه آن ‌ها را تحلیل و بررسی کرد.

دانستن آنکه مشتری و فالوور شما چه کسانی هستند و چه خصوصیاتی دارد و چه رفتاری دارند نه تنها باعث می‌ شود آن ها را بهتر بشناسید بلکه ارتباطات و فالوور‌های جدید نیز پیدا می ‌کنید. با شناخت مشتری برند شما بیشتر مشتری مدار خواهد بود و مشتری ‌مداری افراد جدیدی را به سمت شما جذب می‌ کند.

قبل از هرچیزی اشاره کنیم که ما در زمینه آموزش پینترست، فیسبوک، اینستاگرام و … صدها مقاله داریم که می توانند به شما کمک کنند.

آنالیز رقبا در شبکه های اجتماعی را چگونه انجام بدهیم؟

حتما این جمله معروف را در فیلم پدرخوانده شنیده اید که «دوستانت رو نزدیک خودت نگه دار و دشمنانت رو نزدیکتر» و اگر یادتان رفته بهتر است به بهانه روز سینما مجدد این فیلم را نگاه کنید تا دلیل این جمله را به خاطر بیاورید.

اما در دنیای کسب و کار آنلاین و غیر آنلاین می توان جای دشمن را با رقیب عوض کرد و باز هم جمله بسیار ارزشمند می شود. چرا؟ به این دلیل که نیاز داریم از رقبایمان یاد بگیریم. از رقابت عقب نمانیم و همیشه راهکارهای مناسب و خلاق برای ایجاد ارتباط با مشتری را حفظ کنیم.

شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از راه های ارتباطی کسب و کارها با مشتریان خود همواره موردتوجه بوده است. استفاده مداوم افراد از شبکه های اجتماعی باعث شده کسب و کارها به فکر حضور در این فضا باشند. به طور مثال در اینستاگرام ماهانه ۲ میلیون تبلیغ رسمی انجام می شود. ۸۰% کاربران حداقل یک پیج تجاری را دنبال کرده و بیش از ۲۵ میلیون صفحه تجاری در اینستاگرام به صورت روزانه فعالیت می کنند.

در این مقاله کوتاه سعی داریم روش های تحلیل و آنالیز شبکه های اجتماعی رقبا را تشریح کنیم.

چرا آنالیز رقبا در شبکه های اجتماعی لازم است؟

– شناخت رقبا: به دلیل ارزانی فعالیت در شبکه های اجتماعی معمولا رقبا فعالیت های خود را با شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام شروع می کنند. پس یکی از بهترین منابع برای آشنایی و شناخت رقبا، شبکه های اجتماعی هستند.

– اطلاع از فعالیت های گذشته و حال: با بررسی فعالیت های هر صفحه می توانید بفهمید که در گذشته چه استراتژی ها و فعالیت هایی داشتند و در حال حاضر این استراتژی ها چه تغییراتی کرده است؟

– فرصت ها و تهدید ها را شناسایی کنید: پس از اطلاع از استراتژی های رقبا، بررسی میزان عملکرد آن ها بینش بسیار خوبی در خصوص موفقیت یا شکست آن استراتژی ها به شما می دهد. اینکه آیا یک گروه مشتری مشترک را هدف قرار داده اند؟ محصول یا سرویس خاصی را به مشتری ارائه می دهند یا روی قیمت متمرکز هستند؟ این موارد می تواند فرصت های پیش روی شما را مشخص کند و تا حدودی راهنمای شما برای فعالیت در شبکه های اجتماعی باشد.

اکنون که چرایی تحلیل شبکه های اجتماعی را درک کردیم نوبت به چگونگی انجام این کار می رسد.

این کار در چند قدم ساده اما کاربردی خلاصه می شود:

۱. شناسایی رقبا

۲. بررسی جامعه مخاطب آن ها

۳. بررسی نوع و استراتژی محتوا

۴. بررسی میزان تعامل کاربران با اکانت تجاری

۵. بررسی تغییرات در گذر زمان

ابتدایی ترین قدم شناسایی رقبا در فضای شبکه های اجتماعی است. دقت کنید که لیست رقبای شما در فضای آفلاین به احتمال زیاد با رقبای شما در فضای مجازی متفاوت است پس لازم است که حتما جستجوی بادقتی انجام دهید. جستجو را در هر شبکه اجتماعی شروع کنید. به عنوان مثال در شبکه اجتماعی اینستاگرام، حوزه فعالیت خود را جستجو کنید یا با کمک هشتگ های متداول این کار را انجام دهید. ابزار BRAND24 هم می تواند به شما در این مرحله کمک کند که آن را جلوتر توضیح خواهیم داد.

یک لیست تهیه کنید. در کنار هر اسم شبکه های اجتماعی که فعالیت دارند و تعداد دنبال کننده را یادداشت کنید. گاهی اوقات صفحات اجتماعی صرفا وجود دارند و فعالیت چندانی نمی کنند. با کمک اطلاعاتی مثل تعداد دنبال کننده یا تعداد پست ها می توانید صفحات مهم را شناسایی کنید.

تحلیل و آنالیز شبکه های اجتماعی

بررسی جامعه مخاطب:

به دلیل public (عمومی) بودن صحفات تجاری، به راحتی می توانید مخاطبان (دنبال کننده، فالوور یا ممبر) هر صفحه ای را بررسی کنید. معمولا برای این کار ابزار خاصی وجود ندارد و بهتر است یک نمونه از جامعه مخاطب را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر یک صفحه اینستاگرام ۱۰هزار مخاطب دارد بررسی ۱۰۰۰ مورد از آن ( ۱۰% کل مخاطبان) کار منطقی می باشد. نوع محتوا هم می تواند تعیین کننده جامعه مخاطب باشد که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد.

بررسی نوع و استراتژی محتوا:

مهم ترین بخش آنالیز یک صفحه در فضای مجازی مربوط به نوع و استراتژی محتوا می باشد. پست ها و نوع فعالیت صفحه را بررسی کنید. هدف هر پیج دقیقا چیست؟

چه فرمت های محتوایی استفاده می شود؟

«متن های طولانی، متن های کوتاه با هدف تبلیغاتی مستقیم، عکس ، ویدئو یا انتشار لینک بلاگ» یا ترکیب هر کدام می تواند در یک صفحه استفاده شود که هر کدام تاثیرگذاری متفاوتی دارد. به عنوان مثال در اینستاگرام استفاده از استوری و ویدئو می تواند در بهتر دیده شدن پیج و افزایش مخاطب تاثیرگذار باشد.

مرحله بعدی بررسی هشتگ ها و موضوعات می باشد. معمولا در هر پست از تعدادی هشتگ برای بهتر دیده شدن آن پست استفاده می شود. این موارد ارتباط مستقیمی با مخاطبان و استراتژی محتوای پیج دارند. بهتر است هشتگ های پرتکرار هر پیج را یادداشت کنید تا بتوانید حوزه فعالیت آن صفحه را تشخیص داده و در صورت لزوم از آن استفاده کنید.

فراکنس یا برنامه زمانی ارسال پست ها هم از دیگر نکات مهمی است که نیاز به بررسی دارد. در کنار آدرس هر صفحه، متوسط میزان فعالیت را به صورت هفتگی یادداشت کنید. به عنوان مثال یک صفحه اینستاگرامی می تواند هر هفته ۵ پست و بین ۷ الی ۱۰ استوری را در برنامه زمانی خود داشته باشد.

نکته ی آخر، بررسی استراتژی هر پیج است. در واقع باید بررسی کنید که هدف راه اندازی آن صفحه چه بوده است؟ معرفی محصول، تبلیغات، آموزش، اطلاع رسانی، هدایت کاربران به خرید، ترغیب به بازدید از سایت یا تماس تلفنی برخی از اهداف متداول برندها در شبکه های اجتماعی می باشد.

بررسی میزان تعامل کاربران با اکانت تجاری:

بهترین محتوا بدون مخاطب ارزشی ندارند پس در مرحله بعدی از آنالیز شبکه های اجتماعی لازم است میزان تعامل کاربران آن صفحه را با محتوای تولید شده بررسی و تحلیل کنید. تعداد لایک، کامنت یا بازنشر از معیارهای تعامل کاربران با هر پست به حساب می آید. می توانید متوسط این ارقام را با بررسی ۱۰ الی ۳۰ فعالیت گذشته هر صفحه محاسبه کنید.

پس از محاسبه متوسط این ارقام، تحلیلی شگفت انگیز به شما اطلاعات به شدت کاربردی را ارائه می دهد. در هنگام بررسی خود، سه پست یا فعالیتی که بیشترین مزان تعامل را داشته اند یادداشت کنید.

سپس تمام فعالیت های مرحله قبل (نوع محتوا) را به صورت اختصاصی برای این سه پست انجام دهید! این تحلیل به شما کمک می کند بفهمید که کدام فرمت محتوایی برای مخاطبان آن صفحه جذاب بوده، چه محتوایی (آموزشی، تبلیغاتی و غیره) تعامل بیشتری را به همراه داشته و در نهایت چه زمانی بهترین فرصت برای انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی می باشد.

از شبکه های اجتماعی اطلاعات زیادی ندارید؟ وبلاگ ما پر از مطالب در زمینه آموزش ردیت، لینکدین، یوتیوب و … است.

بررسی تغییرات در گذر زمان:

تا به اینجا کار تحلیلی که انجام شد شبیه به یک تصویر از یک لحظه بود. اما اکنون می خواهیم یک فیلم ببینیم! بسیار مهم است تا تعامل و استراتژی و فرمت محتوایی را در گذر زمان بررسی کنید.

تغییرات را یادداشت کنید که چه فعالیت هایی نتیجه مثبت و چه فعالیت هایی باعث کاهش تعامل کاربران شده است. همه ی این اطلاعات بعدها در تدوین استراتژی شبکه های مجازی برای کسب و کار خودتان به کمک شما می آیند تا دیگر نیاز نباشد اشتباهات دیگران را تکرار کنید.

مدیر هاب هر شبکه اجتماعی که شما لازم دارید را پشتیبانی می‌ کند!

وقتی برای آنالیز جدی و سخت کوش باشید و به درستی داده‌ های خود را بررسی کنید پس قطعا در زمان خود هم صرفه ‌جویی خواهید کرد. به این معنا که با شناخت تاثیر گذار ‌ترین راه و بهترین محتوا زمان خود را برای محتوا و راه نادرست تلف نخواهید کرد.

مدیرهاب جامع‌ ترین ابزار مدیریت شبکه‌ های اجتماعی در ایران است که ابزارهای انتشار همزمان و مدیریت و زمانبندی ارسال پست، مدیریت و پاسخ و خروجی گرفتن از همه کامنت ‌ها در یک صفحه و آنالیز جامع همه شبکه‌ های است.

 

همه شبکه ‌های اجتماعی را با هم تحلیل و مدیریت کنید

ابزاری ساده برای بروزرسانی، آنالیز و مدیریت همه شبکه‌ های اجتماعی به صورت همزمان و با امکانات ویژه

همین حالا در مدیر هاب ثبت نام کنید و هفت روز استفاده رایگان هدیه بگیرید!