امروز می خواهیم به معرفی کارآفرین های جهانی موفق بپردازیم. کارآفرین اجتماعی چیست؟ وقتی به  معنی این کلمات فکر می‌کنم از نظر من این کارآفرین فردی است که سعی می‌کند با راه‌حل‌های پیشنهادی خود راهی پیدا کند تا به مشکلات اجتماعی مثل فقر، کودک آزاری و… را کاهش دهد. این افراد خود را وقف کار و افرادی می‌کنند که به کمک نیاز دارند. این افراد تنها کارآفرین نیستند بلکه افراد موفق و ایده پردازی هستند که تلاش می‌کنند دنیا را تبدیل به جای بهتری کنند.

متاسفانه مردم کارآفرین اجتماعی را فردی می‌بینند که هیچ سودی نمی‌برد و تاثیرگذاری کمی دارد. اما کارآفرین‌های اجتماعی هیچ فرقی با دیگر کارآفرین‌ها ندارند. برای اینکه این قضیه به شما اثبات شود در این مطلب، ۸ کارآفرین اجتماعی موفق و معروف را به شما معرفی می‌کنم. با مدیر هاب همراه باشید!

معرفی کارآفرین های جهانی موفق

۱. بیل درایتون

وقتی صحبت از کارآفرینی اجتماعی به میان می‌آید بیل درایتون (bill drayton) را می‌توان به عنوان شخصی در نظر گرفت که این نوع کارآفرینی را در جامعه رایج کرد. در سال ۱۹۸۰ درایتون موسسه غیرانتفاعی آشوکا را تاسیس کرد. این موسسه به کارآفرین‌های اجتماعی کمک می‌کرد و به هر فردی که نیاز به مشاوره داشت مشاوره می‌داد. این موسسه کمک‌ زیادی به تغییر دنیا و جامعه در سراسر جهان کرده‌است.

این موسسه بعد از بررسی و نظر سنجی متوجه شد که کارآفرین‌هایی که با این موسسه در ارتباط بودند معتقدند که توانسته‌اند با کارآفرینی خود تاثیر زیادی بر روی جامعه بگذارند.

درایتون جدا از این موسسه موفقیت‌های چشم گیر دیگری مثل موقعیت خوب شغلی در یکی از شرکت‌ها موفق دارد.

۲. بلیک مایکووسکی

بلیک مایکووسکی (blake mycoskie) تصمیم گرفت به دنبال مشکل کودکانی در آرژانتین برود که کفش ندارند. این شرکت بعد از گذشت چند سال به زمینه‌های دیگر هم نفوذ کرد و توانست مشکلات زیادی مثل تامین آب، عینک و … را حل کند. تعداد کفش، عینک و مقدار آبی که مایکووسکی در اختیار این کودکان گذاشته است باور نکردنی است.

کمپانی او یعنی TOMS در کسب و کار خود هم موفق است و به مایکووسکی کمک می‌کند تا به راحتی به کارهای اجتماعی خود برسد. او همچنین به سراغ تاسیس شرکت‌های دیگری مثل شرکت بیلبورد رفت.

۳. محمد یونس

محمد یونس بانک گرامین (grameen) را در سال ۱۹۸۳ در بنگلادش تاسیس کرد.این بانک هر چند وقت یک بار به افرادی که از لحاظ مالی در شرایط خوبی نبودند وام می‌داد و برعکس دیگر بانک‌ها این بانک هیچ وثیقه‌ای از مراجعه کنندگان خود دریافت نمی‌کرد.

شاید به نظر شما این نحوه کار کردن به بانک ضرر برساند اما این بانک نه  تنها پیشرفت کرد بلکه به مشتریان خود هم فرصت پیشرفت داد. ۹۷% افرادی که از این بانک وام دریافت کرده بودند خانم بودند و وام خود را به خوبی پس دادند.

بانک گرامین توانست به موفقیت بزرگی برسد. یونس علاوه بر جوایز بزرگی که دریافت کرد توانست جایزه نوبل را هم دریافت کند.

۴. جفری هولندر – معرفی کارآفرین های جهانی موفق

جفری هولندر (Jeffery hollender) و شرکت نسل هفتمش نمونه خوبی از خدمات اجتماعی است و مسئولیتی که بر دوش یک کارآفرین اجتماعی است را نشان می‌دهد.

این کارآفرین موفق شرکتی تولید کرد که محصولات شوینده تولید می‌کند این محصولات کاملا محیط زیست دوستانه هستند. این شرکت غیرانتفاعی تمام تلاش خود را برای حفظ محیط زیست می‌کند. این شرکت اصلا به دنبال درامد زایی و رسیدن به سود نبود اما با این وجود پیشرفت کرد و به درامد زایی رسید. به دلیل کارهای مفیدی که این شرکت انجام می‌دهد کمدین معروفی به این شرکت کمک مالی کرد تا بتواند بهتر از قبل به کار خود ادامه دهد.

البته هولندر دیگر در این شرکت فعالیت نمی‌کند اما همچنان سخنرانی‌های تاثیرگذاری انجام می‌دهد. او همچنین کتاب‌هایی درباره کارآفرینی اجتماعی می‌نویسد.

 

 

مدیریت دایرکت اینستاگرام

۵. ژاکلین نووگراتز

ژاکلین نووگراتز (Jacqueline novogratz)  یکی از معدود کارآفرین‌هایی است که توانسته روش‌های سرمایه گذاری قدیمی را زنده نگه دارد. این کارآفرین اجتماعی تلاش کرد با فعالیت‌های خود به مشکلات اجتماعی بپردازد و آن‌ها را حل کند.

در حالی که دیگر شرکت‌ها سعی می‌کنند درامدزایی دا‌شته باشند و تنها چیزی که برایشان اهمیت دارد پول است، شرکت ژاکلین توجه زیادی به جامعه دارد و درآمدزایی را در آخر قرار می‌دهد. این شرکت بیشتر درامد خود را صرف امور اجتماعی می‌کند. علاوه بر این موفقیت‌ها ژاکلین در بانک جهانی هم فعالیت دارد. او در نیویورک تایمز هم مقاله‌هایی منتشر کرده است. او تلاش می‌کند فاصله زیادی که بین افراد فقیر و ثروتنمد وجود دارد را کاهش دهد.

۶. تام زیکی

بین همه افرادی که می‌خواهند دنیا را تغییر دهند تام زیکی آخرین نفری است که می‌خواهد از تغییر ذهنیت کارآفرینی اجتماعی به موفقیت برسد. زیکی بعد از اینکه از دانشگاه پرینستون بیرون انداخته شد کسب و کار خود را به راه انداخت. او بیشتر درامد خود را صرف اعمال محیط زیست دوستانه کرد. او خیریه‌ای تاسیس کرد و به بازیابی وسایل پرداخت.

۷. اسکات هریسون

اسکات هریسون (scott Harrison) تبدیل به یکی از موفق‌ترین کارآفرین‌ها شد شرکت غیرانتفاعی او خیریه آب نام دارد.

خیریه آب وقتی شروع به کار کرد که هریسون احساس نارضایتی کرد و به آفریقای جنوبی سفر کرد. او وقتی زمان خود را آنجا صرف کرد متوجه شد که باید زندگی خود را صرف خیریه کند.

بر اساس آماری که وبسایت‌ها منتشر کرده اند این کشور به چند میلیون نفر آب تازه رسانده است و همچنین پروژه‌های آب رسانی زیادی در حال انجام دارد. او به قدری در کار خود موفق است که می‌تواند الگوی هر کارآفرینی باشد.

۸. ویلی اسمیتس

ویلی اسمیتس (willie smits) میکرو بیولوژیست ساکن در اندونزی بود که تصمیم گرفت شغل خود را رها کند و تبدیل به کارآفرین‌اجتماعی شود.

او زمانی این تصمیم را گرفت که اورانگوتان کوچکی را در شرایط بدی دید، اورانگوتان رها شده بود تا بمیرد. او فهمید باید دنیا را تغییر دهد.

او تصمیم گرفت علاوه بر نگه داری و محافظت از حیوانات روش‌های کشاورزی را هم به مردم آموزش دهد.

شما هم می‌توانید!

کارآفرین‌اجتماعی بودن به معنای این نیست که در کارتان سودی نمی‌برید و یا نمی‌توانید از آن لذت ببرید این کار چنان تاثیرگذاری دارد که لذت شما چند برابر می‌شود. همان طور که در مثال‌های بالا دیدید کارآفرین‌های اجتماعی در هر زمینه‌ای فعالیت می‌کنند و تنها چیزی که برای آنها اهمیت دارد کمک به بهبود دنیا و ساخت اجتماعی بهتر است.

برای اینکه متوجه شوید کار در چه زمینه‌ای برای شما بهتر است، خودتان را در نظر بگیرید چه چیزی بیشترین اهمیت را برایتان دارد؟ با دیدن چه چیزی در جامعه بیشتر از همه اذیت می‌شوید؟ اگر مسئله‌ای برای شما اهمیت داشته باشد بدون توجه به سختی‌های راه می‌توانید برای حل آن تلاش کنید.

پیش از شروع هر کاری بهتر است درباره آن تحقیق کنید و بهترین روش را پیدا کنید. شک نداشته باشید که اگر سنجیده عمل کنید موفقیت پیش روی شماست.

 

 

مدیریت کامنت اینستاگرام